Informacje o Radzie


SEKTOR FINANSOWY RAZEM DLA ROZWOJU KOMPETENCJI ZAWODOWYCH I POPRAWY JAKOŚCI USŁUG


Standaryzacja procesu nabywania kompetencji zawodowych, ochrona konsumentów poprzez wysokie kwalifikacje pracowników sektora, umacnianie bezpieczeństwa obrotu finansowego oraz większa konkurencyjność polskich finansistów na rynku krajowym i europejskim – to najważniejsze wyzwania, jakie stawia przed sobą Sektorowa Rada ds. Kompetencji Sektora Finansowego.

Sektor finansowy, jako jeden z sześciu sektorów gospodarki polskiej, rozpoczyna pionierski projekt, który ma na celu lepsze dopasowanie kompetencji bankowców i finansistów do nowych trendów rynkowych i oczekiwań klientów.

Projekt został zainicjowany przez partnerstwo Warszawskiego Instytutu Bankowości ze Związkiem Banków Polskich i Polską Izbą Ubezpieczeń i jest realizowany w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020. Łącznie w Radzie reprezentowanych jest 25 podmiotów, w tym m.in. banki komercyjne i spółdzielcze, organizacje branżowe, instytucje szkolnictwa wyższego oraz firmy szkoleniowe.

- W przypadku sektora finansowego powstanie i działalność Rady pozwoli na dostosowanie i jeszcze lepsze wkomponowanie się całego sektora finansowego w zmieniający się krajobraz usług finansowych i potrzeb klientów banków. Dzięki temu możliwe będzie także skuteczniejsze przygotowanie się instytucji finansowych do nowych trendów rynkowych i regulacji oraz stałe podnoszenie jakości świadczonych usług i obsługi klientów w bankach poprzez budowę relacji powierniczych pomiędzy doradcą finansowym i klientem – powiedział Prezes Związku Banków Polskich i Przewodniczący Rady, Krzysztof Pietraszkiewicz.
Sektorowa Rada ds. Kompetencji jako reprezentacja sektora chce włączyć się w tworzony właśnie w Polsce i Unii Europejskiej nowy, transparentny i spójny system kwalifikacji, który dzięki zdefiniowanym kompetencjom ułatwia komunikację uczestników rynku pracy i pomaga realizować ideę uczenia się przez całe życie. Jak wskazują inicjatorzy Rady, w Polsce wskaźnik uczestnictwa dorosłych w procesie uczenia się przez całe życie jest niepokojąco
niski. Unia Europejska wyznaczyła jako cel na 2020 r. wartość tego wskaźnika na poziomie 15%. Aktualnie średnio w krajach unijnych kształtuje się on na poziomie 10,7%, a w Polsce w zeszłym roku wynosił on zaledwie 3,5% (dane Eurostat). Nowe narzędzia tworzonego systemu: Europejska Rama Kwalifikacji, Polska Rama Kwalifikacji, a także sektorowe ramy kwalifikacji będą pomagać rozwijać się ludziom przez całe życie.
- Ludzie dorośli muszą się uczyć, aby dostosować swoje umiejętności do wymagań pracodawców w szybko zmieniającym się środowisku pracy. Uczelnie i firmy szkoleniowe muszą skutecznie i na czas odpowiadać na te potrzeby. Kompetencje i kwalifikacje pracowników sektora finansowego muszą być dobrze pomyślane, jasno opisane, potwierdzone i aktualizowane. Katalizatorem tych procesów będzie Sektorowa Rada ds. Kompetencji Sektora Finansowego - powiedziała p.o. Prezesa Warszawskiego Instytutu Bankowości i Animator Rady, Mariola Szymańska–Koszczyc.

Wykonanie: Faal.pl