100 lat Banku Gospodarstwa Krajowego
29 maja, 2024Edu-konkurs Test wiedzy Cyber Geniusz Uczeń 2024 rozstrzygnięty!
11 czerwca, 202410 000 uczniów wzięło udział w dwóch ogólnopolskich lekcjach online zrealizowanych w ramach projektu BAKCYL
Lekcje poświęcone były zagadnieniom związanym z Unią Europejską. Tematyka nie jest przypadkowa – w końcu w tym roku obchodzimy 20-lecie obecności Polski w UE, a już 9 czerwca ruszymy do urn wyborczych, aby po raz kolejny zagłosować w wyborach do Europarlamentu.
„Jakie korzyści dało Polsce członkostwo w Unii Europejskiej?” – tak brzmiał tytuł pierwszej lekcji, którą poprowadził prof. Witold Orłowski, a jego gośćmi byli Witold Naturski – dyrektor Biura Parlamentu Europejskiego w Polsce oraz Waldemar Zbytek – Przewodniczący Komitetu Organizacyjnego Roku Edukacji Ekonomicznej 2024. Uczniowie mieli też okazję wysłuchać nagrania, które Marszałek Senatu – Małgorzata Kidawa-Błońska przygotowała specjalnie z tej okazji.
W trakcie lekcji Profesor Orłowski wyjaśnił uczniom dlaczego powstała Unia Europejska i dlaczego Polska nie była jej członkiem od samego początku. W trakcie lekcji poruszone zostały też tematy dotacji unijnych, tego dlaczego Polska otrzymuje pieniądze z budżetu UE i jakie to daje efekty. Uczniowie dowiedzieli się także:
- Dlaczego dochody Polaków są wyższe z powodu członkostwa w Unii?
- Dlaczego dzięki członkostwu szybciej rośnie produkcja (PKB) Polski?
- Jakie inne korzyści daje nam członkostwo w Unii?
Podczas drugiej lekcji pt. „Unia Europejska – rozmowy o przyszłości”, którą poprowadził dr Bartłomiej E. Nowak – Team Europe Direct, Akademia Finansów i Biznesu Vistula poruszone został takie zagadnienia, jak:
- Wybory do Parlamentu Europejskiego – możliwe scenariusze.
- Priorytety UE na najbliższe lata.
- Dyskusja o reformie UE.
- Prezydencja Polski w Radzie Unii Europejskiej (2025)