
Nauka bez granic – zapraszamy na lekcje online prosto z EXPO 2025!
23 kwietnia, 2025Ekonomia ponad granicami! Polski Pawilon na Expo 2025 centrum globalnej edukacji ekonomicznej


Ponad 11 300 uczniów i studentów z Polski – reprezentujących 369 szkół i 32 uczelnie wzięło udział w wyjątkowym cyklu międzynarodowych lekcji online transmitowanych prosto z Polskiego Pawilonu na Światowej Wystawie Expo 2025 w Osace. To tylko jedna z wielu aktywności Warszawskiego Instytutu Bankowości i Krajowego Centrum Edukacji Ekonomicznej w ramach projektu „Dżek na Expo 2025. Ekonomia ponad granicami!”. Aktywności te realizowano podczas Tygodnia Nauki i Edukacji Polskiej na Expo – jednej
z kluczowych inicjatyw prezentujących polski potencjał intelektualny, naukowy i dydaktyczny na arenie międzynarodowej.
Podczas zajęć uczniowie i studenci z polskich szkół i uczelni mogli dowiedzieć się czym jest zjawisko globalizacji i jakie niesie szanse i wyzwania dla krajowych gospodarek. Zajęcia poprowadzili wybitni polscy ekonomiści – profesorowie: Witold Orłowski i Łukasz Hardt. Gościem specjalnym jednej z lekcji była ministra edukacji narodowej Barbara Nowacka, która podkreślała, że szkoła powinna szeroko budować kompetencje przyszłości, a uczniowie powinni zdobywać nie tylko wiedzę teoretyczną ale i praktyczną. A kwestiom związanym z ekonomią i wiedzą finansową oraz przedsiębiorczością powinno poświęcać się jeszcze więcej uwagi już od najmłodszych lat edukacji szkolnej.
Edukacja ekonomiczna i Janusz Korczak w centrum uwagi w Polskim Pawilonie
Ważnym wydarzeniem w Polskim Pawilonie Expo 2025 był warsztat poświęcony edukacji ekonomicznej, postaci Janusza Korczaka oraz przesłaniu jakie niesie książka „Bankructwo Małego Dżeka”, której oryginalne wydanie sprzed 100 lat zostało zaprezentowane w specjalnej gablocie – jako jeden z eksponatów reprezentujących dziedzictwo kulturowe i edukacyjne Polski. Eksperci z Polski przybliżali gościom odwiedzającym nasz narodowy Pawilon dziedzictwo wybitnego pedagoga i jego wkład w rozwój edukacji ekonomicznej. Ukazali także doświadczenia polskiej edukacji ekonomicznej a w szczególności dorobek Roku Edukacji Ekonomicznej 2024 i założenia Krajowej Strategii Edukacji Ekonomicznej oraz planowane działania Krajowego Centrum Edukacji Ekonomicznej i wielu projektów edukacyjnych.
Ponadto, blisko 1000 uczniów z ponad 30 szkół polonijnych z 13 krajów z całego świata uczestniczyło w specjalnej lekcji poświęconej edukacji ekonomicznej, poprowadzonej z polonijnej szkoły w Tokio. Dzięki nowoczesnej technologii polscy uczniowie z całego świata mogli w jednym czasie poszerzać swoją wiedzę na temat globalizacji – jej dobrych i złych stron, szans i wyzwań. Była to jedna z pierwszych aktywności edukacyjnych Warszawskiego Instytutu Bankowości skierowana do szkół polonijnych – projektu który
z wykorzystaniem doświadczeń Roku Edukacji Ekonomicznej 2024, wspólnie z Senatem RP będzie rozwijany w najbliższych latach.
Globalne podejście do edukacji ekonomicznej
Jak wskazuje prezes Warszawskiego Instytutu Bankowości, Waldemar Zbytek – pomysłodawca projektu „Dżek na Expo 2025” – wysoka frekwencja i pozytywny odbiór zajęć potwierdzają potrzebę prowadzenia działań edukacyjnych o zasięgu globalnym, łączących nowoczesne technologie, dostęp do wiedzy i wymianę międzynarodowych doświadczeń. Dlatego też w Polskim Pawilonie przez kolejne 6 miesięcy oraz na stronie expo2025.pl można pobrać tłumaczenia książki „Przygody przedsiębiorczego Dżeka”, inspirowanej powieścią Korczaka w języku japońskim, angielskimi polskim. Już wkrótce ukażą się tłumaczenia w kolejnych 9 językach, a wiedza zawarta w książce będzie miała szansę dotrzeć z przesłaniem Janusza Korczaka do dzieci i młodzieży na całym świecie.
Expo 2025 w Osace potrwa do 13 października br. Hasłem przewodnim tegorocznej Wystawy Światowej jest: „Designing Future Society for Our Lives”.