• 22 182 31 70
  • sekretariat@wib.org.pl
  • PL
  • ENG
WIB_logo_30lat_colorWIB_logo_30lat_colorWIB_logo_30lat_colorWIB_logo_30lat_color
  • Główna
  • O nas
  • 30 lat WIB
  • Działalność
    • Szkolenia
    • Edukacja
    • Badania i analizy
    • SRK SF
  • Aktualności
  • Materiały i multimedia
    • Publikacje
    • Multimedia
    • Dla mediów
  • Partnerzy
  • Kontakt
Bezpieczeństwo w Cyberprzestrzeni - Test Widzy Cyber Geniusz Uczeń
Ogólnopolski Test Cyber Uczeń, czyli talenty w dziedzinie cyber!
8 lipca, 2022

Polacy w cyberprzestrzeni ufają bankom, są coraz bardziej świadomi, ale wyzwaniem jest ochrona przed dezinformacją

21 lipca, 2022
Raport - „Cyberbezpieczny Portfel” - Warszawski Instytut Bankowości (WIB) oraz Związek Banków Polskich (ZBP)

Polacy od lat postrzegają banki jako liderów w obszarze cyberbezpieczeństwa, a 55 proc. badanych uważa, że stosują one najwyższe standardy i raczej czują się spokojni o bezpieczeństwo swoich oszczędności – to główne wnioski z najnowszej edycji Raportu „Cyberbezpieczny Portfel”, opublikowanego przez Warszawski Instytut Bankowości (WIB) oraz Związek Banków Polskich (ZBP). Dane z raportu pokazują, że korzystanie z usług bankowych i załatwianie spraw urzędowych tylko przez internet to już dla większości badanych codzienność.

Jak wynika z przywołanego w raporcie badania „Postawy Polaków wobec cyberbezpieczeństwa 2022” przeprowadzonego przez Instytut Badań Pollster na zlecenie WIB, w ciągu ostatniego roku, utrzymały się trendy korzystania z wielu rodzajów usług tylko w formie elektronicznej. Obecnie, oprócz spraw bankowych i urzędowych (67 proc.), Polacy chętniej kupują już w internecie niż w stacjonarnych punktach. Głównie online kupujemy odzież (34 proc.) i sprzęt elektroniczny (23 proc.).

W dobie digitalizacji i konsumenckiej tendencji do przenoszenia spraw bankowych do sfery online, edukacja sektorowa w obszarze cyberzagrożeń przynosi efekty, a poziom wiedzy cyfrowej Polaków stopniowo rośnie. Jak pokazują dane badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków” z praktyką zachowań nie jest tak źle. Blisko 70 proc. badanych umie pośród czterech zachowań w zakresie użytkowania bankowości elektronicznej wskazać niewłaściwą postawę – w tym przypadku jest to zainstalowanie aplikacji na komputerze na prośbę telefonicznie kontaktującej się z nami osoby z banku.

Prawie połowa respondentów (49 proc.) stwierdziła, że aktywności podejmowane przez banki w celu upowszechnienia podstawowej wiedzy o przeciwdziałaniu zagrożeniom w sieci są prowadzone w sposób dość zrozumiały i względnie wystarczający. Niepokoi jednak fakt, że odnotowano relatywnie wysoki odsetek osób, które uważają odwrotnie (16 proc.) oraz tych, które nie były w stanie jednoznacznie wypowiedzieć się w tej kwestii (17 proc.).

Co ważne, Polacy dalej wyraźnie ufają bankom w obszarze cyberbezpieczeństwa, a odsetek odpowiedzi zwiększył się r/r o 3 p.p. (z 54 proc. do 57 proc). Na pytanie czy czują się bezpiecznie korzystając z bankowości elektronicznej, prawie ¾ ankietowanych odpowiedziało „raczej tak”. Dodatkowo, aż 17 proc. jest przekonana o swoim poczuciu bezpieczeństwa.

Badanie poruszyło także kwestię ochrony przed skutkami dezinformacji i szerzenia fake newsów. 47 proc. Polaków zadeklarowało, że nie traktuje mediów społecznościowych jako głównego źródła wiedzy, a 33 proc. respondentów czyta całą informację a nie tylko nagłówek. Zaledwie         3 na 10 osób weryfikuje informacje w kilku źródłach różnego pochodzenia. To ważne wskazanie, które skłania do refleksji w kontekście obecnej sytuacji geopolitycznej na wschodzie Europy.

Wojna w Ukrainie i rosyjska agresja potęguje działania dezinformacyjne, a Polacy o wpływie wojny na ich poczucie bezpieczeństwa w sieci wypowiadają się dość oględnie. Silne obawy o bezpieczeństwo podziela 6,6 proc. ankietowanych. Respondenci pytani o odczuwanie obaw w 16,5 proc. odpowiedzieli „tak, raczej się boję”, a 40,7 proc. z nich zaznaczyło odpowiedź „umiarkowanie”. Wpływu wojny na bezpieczeństwo działań w internecie raczej nie obawia się 20,3 proc. badanych, a 5,3 proc. z nich w ogóle się nie boi. Stosunkowo duży – 10,6 proc. – jest też odsetek osób, które w ogóle się nad tym nie zastanawiało.

Zachęcamy do pobrania raportu „Cyberbezpieczny portfel 2022” i zapoznania się ze szczegółowymi wynikami badania. Raport jest opublikowany na stronie bde.wib.org.pl (w dziale DO POBRANIA) lub pod linkiem TUTAJ.

 

Zobacz również

Bezpieczeństwo w Cyberprzestrzeni - Test Widzy Cyber Geniusz Uczeń

1920x1080

8 lipca, 2022

Ogólnopolski Test Cyber Uczeń, czyli talenty w dziedzinie cyber!


Czytaj więcej
KLS - VII spotkanie Klubu Liderów Studenckich - Monika Fedorczuk, ekspertka w zakresie rynku pracy
6 lipca, 2022

VII spotkanie Klubu Liderów Studenckich za nami!


Czytaj więcej
Wizyta studyjna laureatów konkursu Europejski Quiz Finansowy
21 czerwca, 2022

Wizyta studyjna laureatów tegorocznej edycji Konkursu Europejski Quiz Finansowy


Czytaj więcej
  • ul. Kruczkowskiego 8
    00-380 Warszawa
  • tel.: 22 182 31 70
  • sekretariat@wib.org.pl
  • Główna
  • O nas
  • Szkolenia
  • Edukacja
  • Badania i analizy
  • SRK SF
  • Aktualności
  • Publikacje
  • Multimedia
  • Dla mediów
  • Partnerzy
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
  • RODO
Copyright 2020 Warszawski Instytut Bankowości | realizacja: www.angelsadvertising.pl
    • PL
    • ENG